Gällivare - Nästa stureplan?

Mamma tipsade mig om en artikel som det stod lite om Gällivare eftersom vi haft World cup här väldigt nyligt, och där stod en väldigt intressant artikel. Dem hade mycket rätt, men samtidigt mycket fel.

Jäkla stockholmare, tror så fel om oss Norrlänningar hela tiden! :)

Här är lite utdrag ur artikeln;






Inte ett spår av Pistvakt – folk tjänar pengar i gruvan och bränner dem gärna


GÄLLIVARE-STOCKHOLM. Att komma hem ska vara en schlager, sa författaren Per Hagman i en minnesvärd bok.

Min nästa bok ska heta ”Att komma till Gällivare ska tydligen vara som att komma till Stureplan”.

 

 

World Cup-premiären blev inte bara en kulturchock för mig – den dödade också en massa fördomar.

Jag trodde att jag skulle få se en massa norrlänningar som pimplade hemkört ur medhavd plunta för att så fort som möjligt bli så berusade som möjligt.


Jag står i baren med lite lokalbefolkning och vi pratar om prisnivån.

– Det är lite dyrt, säger jag.

– Säger du det, svarar en brandman som är rätt välbyggd och eftertänksam.

– Ja, vad fan, 73 spänn för en öl? säger jag.

– Schoo, säger han.

– 180 spänn i inträde för att dricka öl? säger jag.

– Schoo. Och 20 kronor i garderoben, säger han.

– Visst är det liiite dyrt, säger jag.

– Schoo. Men det är garanterat ligga också, säger han.

– Garanterat? säger jag.

– Schoo, det är garanterat. Och då är inte 180 spänn så mycket, säger han.

– Och 20 spänn i garderoben, säger jag.


Folk dricker söta drinkar och påkostade bubbelviner. Några silikonbrudar väcker och söker uppmärksamhet i garderoben med tajta toppar. Herregud, vad har hänt? tänker jag. Har de flyttat Stureplan hit. Det är rena Hell’s Kitchen, Laroy, White Room, Le Bon Palais, Magenta och Push.


Jag frågar lokalbefolkningen och de säger att så här är det jämt. Det finns inte några som helst spår av vare sig Pistvakt eller hembränt. Folk tjänar stora pengar i gruvan och de bränner dem gärna.





En ganska sjuk sak jag kom och tänka på är att dem söderut vet absolut INGENTING om oss här uppe, medans vi vet massor om dem.

Varför är det så? Ja mena, vissa som bor tillräckligt långt ner tror att vi inte har vägar, tar renarna till skolan, har isbjörnar på gatorna, dricker hembränt dygnet runt, lever som dem i Pistvakt och är hel galna.

E inte riktigt så kan jag säga till er som läser....Verkligen inte! Tycker dem borde satsa lite mer på geografi där borta i söder, för ja mena, hallå? Hembränt? Isbjörnar? Inga vägar? Wtf..Det är trots allt 2010, snart 2011 och dem tror ännu samma sak.

Och att det är svin dyrt att gå på krogen här, JA, det är det. Sorgligt nog, allt är dyrt för att dem kan ta dyrt, förstår ni? Finns inte så många krogar, och då kan man ta mer i inträde och för drinkar..



Läs iallafall artikeln, den är lite roligt att läsa :)

----->Länken till artikeln <-----




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback