Använda nosen

Måste bara skriva här nu när jag och Elvis var på vår första premiärtur att spåra, och det gick verkligen bättre än jag trodde. Vi började att fara till karlgrens slakteri och hämtade en överbliven liten köttbit som lockbete och sedan for vi ut i skogen!

Vi gjorde det ganska enkelt, och eftersom Elvis redan vet begreppet "sök" så var det inga större problem. Nåväl, vi får ut i skogen och drog köttbiten efter backen, även gnuggade in det på vissa ställen och så hade vi tärna lite köttbitar som han skulle få i slutet.



Sagt och gjort, kopplade Elvis och sa "sök" åt honom och han stoppade genast ner nosen..Sniffade lite grann, och sen upp igen. Och det jag har lärt mig är att inte gå framåt förän han stoppar ner nosen i backen igen, så han visar att han fattar vinken med det hela. Samt lägga spåret i medvind!

Jag väntade tills han börja nosa och sedan lät jag han gå vidare, och tillslut förstod han vitsen med det hela och sniffade på så bra tills han hittade go biten!

(En förväntans full & glad Elvis)





Och en annan lycklig Zelda som spårare! Duktiga pigan.



Och andra
gången gick det ännu bättre, och så vidare! Då gick han med sin viftande svans och såg riktigt ivrig ut. Så tänkte försöka mig ut imorgon igen, så vi får in de här med spårningen :)

Roligt värre. Hörs sen, för då ska ni få se bilder från Lina fallet som vi var till i helg.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback